Wie zijn we
Christelijke basisschool "De Kraanvogel" is één van de 19 scholen van Stichting Prisma. De school maakt een centraal onderdeel uit van de wijk 'Parkwijk'. Door de centrale ligging komen onze kinderen niet alleen uit Parkwijk maar zeker ook uit de omliggende wijken.
Onze visie: Kinderen vleugels geven
Vanuit de visie op onderwijs van De Kraanvogel, waarbij ‘Thuisnabij onderwijs’ centraal staat, werken wij met Mediërend leren. Mediërend leren is de uitvoering van een visie op leren en onderwijs conform het gedachtengoed van Dr.Feuerstein; geloven in de leerbaarheid van ieder mens, elk kind en elke leerling.
Als basis voor de ontwikkeling van het kind staat het maken van contact en het aansluiten bij de mogelijkheden van ieder kind centraal. Binnen het Mediërend leren blijft de instructie gewoon bestaan. Gezien vanuit deze visie is er voor elk kind een plek op school waarbij kinderen binnen hun eigen mogelijkheden blijven groeien. Samen spelen en samen leren is de basis voor onze visie op inclusief onderwijs.
Onze missie
De Kraanvogel is in de loop van ruim 25 jaar onlosmakelijk met Parkwijk verbonden geraakt. De Kraanvogel heeft een centrale plek in de wijk. Ons onderwijs heeft zich parallel met de ontwikkelingen in de samenleving ontwikkeld en staat stevig in de 21ste eeuw.
Ons onderwijs begint bij het kind. Kinderen hebben ruimte nodig om zich zelf te zijn en ruimte om te groeien. Kinderen verdienen onderwijs dat past bij hun karakter, kwaliteiten en leerbehoeften. In ons onderwijs streven wij ernaar om een inclusieve (leer-)omgeving aan te bieden waarin élk kind zich optimaal kan ontwikkelen, ongeacht leeftijd, inzetbaarheid, competenties, lichamelijke beperking en culturele achtergrond.
De Kraanvogel kiest er specifiek voor om alle kinderen in de klas en met hun eigen ‘peergroup’ mee te laten draaien. Het omgaan met een diversiteit aan leeftijdsgenoten zorgt voor leren van en met elkaar. Verdraagzaamheid ten opzichte van elkaars eigen(n)aardigheden is een gedragen missie.
Onze kernwaarden
Nabij
Wij streven ernaar om voor ieder kind uit de omliggende wijken Thuis-nabij onderwijs mogelijk te maken. Een passende plek op onze school wordt altijd gerealiseerd in overleg met ouders. Onze kinderen krijgen de kans zich te ontwikkelen en mogen hun diversiteit in kennis, talent en karakter laten zien in een veilige omgeving. De kern van het leren ligt in nabijheid. We zien onze kinderen en luisteren naar ze. De lijntjes zijn kort, de verbindingen diep. In sterke relaties komen kansen naar voren.
Eigenheid
Op onze school mag je gewoon jezelf zijn met al je eigen(n)aardigheden. Hier merk je dat jezelf zijn de enige weg is naar groei en ontwikkeling. Omdat niemand hetzelfde is, is iedere weg naar leren anders. Je maakt je eigen stappen; klein en groot. We geven je vertrouwen en de ruimte om jezelf zijn en te groeien naar wie je zou willen worden, leren om je vleugels uit te slaan en op eigen kracht te vliegen.
Groei
Je talent ontwikkelen, betekent dat je een groei doormaakt die bij je eigen karakter en kwaliteiten past. Dat je leert wat voor jou relevant is: in de toekomst, maar ook nu al. Groeien doe je niet alleen op leergebied maar ook als mens. Hoe klein of groot je ook bent als je bij ons komt, je hebt al een eigen persoonlijkheid. Wij mogen je, samen met je ouders, laten groeien en ontwikkelen als persoon.
Geloof
Geloof hoort onlosmakelijk bij onze school. Geloof in jezelf en je eigen kunnen. Geloof in het woord van God en de waarden en normen die daarbij horen. Geloof in de wereld om ons heen, de mensen en de toekomst. Geloof in een samenleving waarin iedereen een plek heeft, waar inclusie niet langer een woord is maar een vanzelfsprekendheid. We geloven dat we daar als inclusieve school een bijdrage aan kunnen leveren.
Werken, spreken, spelen, vieren en leren!
Wij werken vanuit 5 duidelijke pijlers waar het verbindend element “Samen” is. De pijlers: werken, spreken, spelen, vieren en leren worden vak doorbroken ingezet. Spelend leren, thematisch waar het kan en methodisch waar het moet zijn de uitgangspunten voor de talentontwikkeling van onze kinderen.
Spel is leidend in ons aanbod. Kinderen ontplooien zich het beste in een op spel gerichte leeromgeving. Wij werken met Schatkist, Leskracht en NatuurWijs. We laten kinderen ontdekken en experimenteren. Kinderen groeien binnen een rijke leeromgeving.
Kinderen zijn uniek. Elk kind heeft zijn eigen talenten. Door het delen van deze talenten leren kinderen van en met elkaar. Zo kan talent zich optimaal ontwikkelen. Voor onze leerkrachten betekent dat vooral een coachende rol. We begeleiden waar het kan en leiden waar nodig. Het (door) zien van uw kind staat op 1!